Skip to main content

EndNote

Brukerstøtte EndNote

Innføring i Zotero

Zotero

Zotero er et gratis referansehåndteringsverktøy. Enkel innsamling av kilder fra nettsider og databaser og bruk av disse i Word. 

Programmet kan lastes ned på maskinen og brukes sammen med nettleserene Chrome, Safari eller Firefox - eller du kan bruke en plug-in i Firefox som gjør at du har selve zotero biblioteket i din nettleser.

Gratis synkronisering av dine kilder i "skyen" på 300 MB dersom du oppretter en konto. Via synkronisering av biblioteket Zotero "skyen" har man også mulighet til å dele grupper/mapper av kilder med andre brukere.

https://www.zotero.org/download/

  1. Registrer deg på Zotero. Du får deretter en epost som du må bekrefte
  2. Velg hvilken versjon av Zoteroe du vil bruke avhenging av nettleser du bruker
    • Standalone (Crhome, Safari, Firefox) - installer zotero på din maskin og legg inn en browser extensison for innsamling av data. Sammen med installeringen av programmet på maskine legges inn verktøy for Word
    • Firefox plug-in - Du har selve biblioteket ditt i Fireforx nettleser. Legg i tillegg inn verktøy for Word
  3. Sett innstillinger for Zotero - velg Synk og logg på med din konto. Du trenger ikke synkronisere mot Zotero i "skyen" - men anbefales om du ønsker å dele kilder med andre. 
  4. Start innsamlingen av kilder. Du vil se "Browser extension" for nettelseren din når du er på en nettside, eller har søkt etter kilder i en database som ORIA, Amazon, Google Scholar, Ebsco, Pubmed mm
  5. I Word vil du ha fått et tillegg for Zotero for å sette inn henvisninger til kilder. Du får automatisk laget en litteraturliste på bakgrunn av dine henvisninger i teksten

Det anbefales at du tar backup av ditt bibliotek - selv om du synkroniser ditt bibliotek mot Zotero i "skyen". Se dokumentasjon fra Zotero

Innsamling av kilder

 

Se mer dokumentasjon om innsamling av kilder på Zotero.org

Tilkobling utenfor universitetsområde

Dersom du befinner deg utenfor kampus må du koble deg til UiA.