Gå til:
Informasjon om databasene og søkesgrensesnitt EBSCOhost
Se eventuelle informasjon om flere av databasens som tilbys via EBSCOhost. Velg EBSCOhost fra databaselisten, Gå til EBSCOhost
Søketeknikker
Se også film om feltkoder etter film 4
TI | Ord i tittelen |
TI adolescen* TI (adolescen* OR youth*) |
AB | Ord i sammendrag | AB adolescen* AB (adolescen* OR youth*) |
SU |
Ord fra databasens emneord Se også MH søk på eksakt emneord CINAHL & MEDLINE basen Settes en + etter emneordet vil du også søke på alle underemner |
SU Norway SU (Norway OR Denmark) MH aged+ |
AF | Ord fra forfatters institusjon |
AF Norway AF ( (Norway OR Denmark) |
AU | Ord fra forfatters navn |
AU etternavn AU "etternavn f*" |
TX | Ord "overalt" -også inkludert ord i teksten om fulltekst av artikkelen finnes i databasen. Dekker således ord i alle overnevnte felt + alle andre felt |
TX norway TX (norway OR norwegian |
Se mer informasjon om databasens felter via EBSCOhost. Klikk på valget Moore i listen over databaser. Se ellers om bruk av emneord i filmen under
Søk med emneord
For mer hjelp - bruk gjerne Help knappen i databasen, se øverst til høyre, alternativt gå direkte til Help
Finn søkeord
Se ulike rammeverk PICO, PIO, PICo, PO eller PS, PEO etc for ulike type spørsmål, velg faner for å se nærmere - se ellers merknader nedenfor
TIPS,
Les mer: PICO/PICo Helsebiblioteket
P | Population - or problem. (Age, sex, diagnosis). P'en kan være en pasientgruppe, eller pårørende, eller helsepersonell ... Hvem gir data til undersøkelsen? P'en kan også være mer generelt et problem |
I | Intervention (tiltak), eller Exposition or risk factor (risikofaktorer - påvirkningsfaktorer), eller Issue/ phenomena of Interest (fenomen av interesse) / Instrument (kartleggingsvertkøy) |
C | Comparison, or Context (sammenlignende tiltak, or kontekst, eller setting) |
O | Outcomes, results - eller opplevelser (experiences)- eller evaluation (evaluation) - eller måleegenskaper (measurement properties) |
T | Time - type of studies - tidsfaktorer - eller type studier, (se også S under) |
S | Study design - studiedesign, forskningsmetode |
Merk det er ikke alle spørsmål som har alle begrepene! Det er heller ikke slik at du nødvendigvis skal søke på alle delene i selve søket- et bredt søk vil kanskje bare søke på to (tre) av delene
Eksempel på PICO, der I'en er en intervensjon
Spørsmål: "Er sucrose som smertestillende for nyfødte babyer som gjennomgår smertefulle prosedyrer som f.eks. blodprøvetaking, effektivt?"
Videre: finn søkeord for deler av PICO’en ( søkekonsepter) som benyttes i søkestrategien og koble ordene sammen, se søketeknikker. Merk at ikke alle deler av din PICO ikke nødvendigvis bør tas med i selve søket. Merk at en del av PICO'en kan bestå av et eller to eller flere søkebegreper (søkekonsepter). For eksempel kan en Populasjon være: eldre med diabetes 1; her vil både eldre og diabetes1 være to søkebegreper, og det søkes med både ord for eldre og diabetes 1. Tilsvarende kan Fenomen av Interesse være, erfaringer med tvangsbruk, der man søker med ord for erfaringer og ord for tvangsbruk.
Eksempel på PICO, der I = interesse/eller issue, ikke et tiltak/intervensjon (Se eventuelt PICo, eller PIO, PEO eller PO)
Question: What are nurses (P) views or attitudes (O) towards relatives witnessing resuscitation (I) in emergency rooms (Co)
s. 33, Aveyard, 2019. Doing a literature review in health and social care. Open University Press
Det er ikke alltid spørsmålet lar seg oversette til PICO formatet eller tilsvarende format som PIO, PEO, PICo. Det handler om å tydeliggjøre søke-spørsmålet ved å inndele det i ulike elementer (hovedbegreper / søkekonsepter).
Mer om å lage søkestrategi i kurset KunnskapsbasertPrasksis (Helsebiblioteket)
Se også artikkelen
Eksempel (Bjørndal, et al, 2021, s. 36)
Kilde: Bjørndal et al (2021). Kunnskapshåndtering i medisin og helsefag (4. utg.). Gyldendal
Kan også brukes i forbindelse med spørsmål om erfaringer, holdninger (dvs kvalitative spørsmål) - Eksempel
Eksempel hentet fra: Bettany-Saltikov, J., & McSherry, R. (2016). How to do a systematic literature review in nursing : A step-by-step guide (2nd ed.). London: Open University Press. S. 24. Se eventuelt PICo eller PO
For kvaliative studier, spørsmål om erfaringer - brukes ofte rammeverket PICo - alternativt PEO, eller PO, eller kun P
Merk at PICO kan eventuelt brukes, der I er interesse og C er context, O er feks opplevelse (erfaringer):
Question: What are nurses (P) views, attitudes (O) towards relatives witnessing resuscitation (I) in emergency rooms (Co)
s. 33, Aveyard, 2019. Doing a literature review in health and social care. Open University Press
Eksempel på søkeord ...
Legg merke til at også experience* er lagt til- da mange studier som omhandler erfaringer benytter kvalitative innsamlingsmetoder og analyser
I noen tilfeller har du kanskje bare en populasjon og opplevelser. Det er ingen spesifikke tiltak som vi skal se effekter av Vi har mulig bare en populasjon og er interessert i deres opplevelser av situasjonen. Se også rammeverket PICo som alternativt kan brukes, alternativt PEO, PIO, eller PO, PS eller kun P.
Hvordan oppleves det å ha et helseproblem/sykdom ... - eller hva er helsepersonnels holdninger til ...
Q: how do children of parents with a severe mental illness experience their lives
Eksempel P: hentet fra s. 17 Meaning or process: Polit & Beck, 2022. Essentials of nursing research. 10. utg. Wolters Kluwer
P: population with conditions, or illness
Q: What is it like for ... (Population) to experience (conditions, illness, cirumstance)? - eller What is the process by which ... (Population) cope with, adapt to, or live with ... (conditions, illness, circumstance)?
Eksempel på søkeord
Legg merke til at også experience* er lagt til- da mange studier som omhandler erfaringer benytter kvalitative innsamlingsmetoder og analyser
Peters MDJ, Godfrey C, McInerney P, Munn Z, Tricco AC, Khalil, H. Chapter 11: Scoping Reviews (2020 version). In: Aromataris E, Munn Z (Editors). JBI Manual for Evidence Synthesis, JBI, 2020, section, 11.2.2. https://wiki.jbi.global/display/MANUAL/11.2.2+Developing+the+title+and+question
Eksempel
Kilde: Larsen et al. (2017): Scoping review. I P. U. Pedersen et al. Fra forskning til praksis (s. 105-117). Munksgaard. Oppslag i ORIA. Scoping review protokoll i JBI Evience Synthesis
Eksempel
S. 34: Aveyard, 2019. Doing a literature reivew in health and social science. Open University Press
Merknad, alternativt bruk PICO, PICo, PEO/PIO - og legg til Type of studies
C - Construct to be measured, or the name(s) of the measurement instrument: ex pain, ex fatigue
P - Population of interest, examples patients with multiple sclerose - adult with cognitive impairments
I - Type of instrument, examples: self-report questionnaire, laboratory test, observational scales, performance-based intruments, interviews
M - Measurement properties of interest: all measurement properties, examples reliability, validity, consistency, psychometrics ... Example search words
Ex page 20 from:
Mokkink, L. B., Prinsen, C. A. C., Patrick, D. L., Alonso, J., de Vet, H. C. W., & Terwee, C. B. (2018). COSMIN methodology for systematic reviews of Patient‐Reported Outcome Measures (PROMs) user manual. Retrieved from https://www.cosmin.nl/wp-content/uploads/COSMIN-syst-review-for-PROMs-manual_version-1_feb-2018-1.pdf
See also: Vet, H. (2011). Measurement in medicine : A practical guide. Cambridge University Press: Kap, 9, s. 275-311 Systematic review of measurement properties
Se også PCC
"Patient Reported Outcome (PRO) er pasientrapporterte utfallsmål som til dømes opplevingar knytt til helse og sjukdom. Patient Reported Outcome Measures (PROM) er skjema som måler korleis pasientane opplever forhold knytt til helse og sjukdom og behandlingseffektar. PROM inkluderer mål på symptom, funksjonsnivå, helsestatus og/eller helserelatert livskvalitet. Pasientrapporterte mål inneberer ikkje alltid å måle eit utfall (outcome). Det kan også vere at ein vil nytte pasientrapporterte mål til dømes for å identifisere pasientar eller grupper som har behov for spesielle intervensjonar" Sitat fra https://www.kvalitetsregistre.no/pasientrapporterte-data
Campbell JM, Kulgar M, Ding S, Carmody DP, Hakonsen SJ, Jadotte YT, White S, Munn Z. Chapter 9: Diagnostic test accuracy systematic reviews. In: Aromataris E, Munn Z (Editors). Joanna Briggs Institute Reviewer's Manual. The Joanna Briggs Institute, 2017. Available from https://reviewersmanual.joannabriggs.org/
Yao, X., Vella, E. & Brouwers, M. (2018). How to conduct a high-quality systematic review on diagnostic research topics. Surgical Oncology, 27(1), 70-75. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.suronc.2017.11.010
Context - Intervention - Mechanisms - Outcomes - (CIMO) framework) - for use in research synthesis in management and organization studies
Source: Denyer, D., Tranfield, D., & van Aken, J. E. (2008). Developing Design Propositions through Research Synthesis. Organization Studies, 29(3), 393–413. https://doi.org/10.1177/0170840607088020
Slik eksporterer (sender) du treff fra søk i EBSCOhost databaser til ditt EndNote bibliotek. Se informasjon på vår EndNote fagside
Se også hvordan du kan legge kilder i grupper - og luke ut dubletter i ditt EndNote bibliotek - gå til EndNote fagsiden