Faglitteratur for litteratur + Skjønnlitteratur

Skjønnlitteratur og litteraturvitenskapelige fagbøker finner du under 800-koden i Dewey-systemet. Bøkene står oppstilt sammen i bibliotekets 2. etasje.

I bibliotekets underetasje finner du i tillegg Ro-samlingen, som omfatter rundt 5200 titler innen amerikansk skjønnlitteratur, litteraturkritikk, kunst, historie og politikk.

Barne- og ungdomslitteratur finner du informasjon om i en boks lenger nede på sida.

Andre relevante Dewey-nummer kan være:

• 372.4,  og 372.6 Lese - og skriveopplæring
  • 398.2 Folkediktning, eventyr, sagn
  • 741.5 Grafiske romaner og tegneserier
    • 800 Litteratur
      • 801.1-801.9 Filosofi og teori. Egenskaper og særpreg
      • 808 Litterær komposisjon
  • 810 - 819 Amerikansk litteraturvitenskap
  • 820 - 829 Engelsk og angloamerikansk litteraturvitenskap
  • 839.5 - 839.82 Nordisk litteraturvitenskap
  • 839.6 Norrøn litteratur

Dewey Decimal System

De fleste bøkene i biblioteket er sortert etter Dewey-systemet. Dette systemet er basert på tematikk. De ti kategoriene ser du under. Hver av disse har flere underkategorier, også sortert etter tematikk. Derfor vil du finne bøker som handler om det samme i nærheten av hverandre.

• 000: Referanse, informasjon og datamaskiner
  • 100: Filosofi, psykologi og etikk
  • 200: Religion
  • 300: Samfunnsvitenskap
  • 400: Språk
  • 500: Naturvitenskap og matematikk
  • 600: Medisin, teknologi og anvendt vitenskap
  • 700: Kunst og fritidsaktiviteter
  • 800: Litteratur
  • 900: Historie, biografi og geografi

Barnebøker

Barnebøkene står ikke sammen med annen litteratur, men på egne hyller i andre etasje i Kristiansand.

Dersom du står ved veiledningsskanken i andre etasje, kan du finne barnebøker og bildebøker ved å gå et stykke nedover gangen mot plenen. Mellom printerrommet og døra til F-bygget kan du finne begge disse gruppene. For å finne fagbøkene for barn går du andre veien fra veiledningsskranken. Innenfor læreverk til grunnskolen finner du hylla med fagbøker.

Kart over biblioteket

De fleste bøkene våre står i andre etasje i Kristiansand. Der er de sortert etter tema. Dewey-nummer 000 - 200 og 500 står i underetasjen.

Spør gjerne UiA Hjelp dersom du trenger hjelp til å finne fram.