NEET, "not in education, employment, or training ... a young person who is no longer in school and does not have a job or is not training to do a job" From Cambridge Dictionary, link
"Unge som står utenfor skole og arbeid". Fra: Fyhn, T., Radlick, R. & Sveinsdottir, V. (2021). Unge som står utenfor arbeid, opplæring og utdanning (NEET). En analyse av unge i NEET-kategorien. NORCE Helse. https://hdl.handle.net/11250/2770190
Mascherini, M. & Ledermaier, S. (2016). Exploring the diversity of NEETs. Eurofound. https://www.eurofound.europa.eu/publications/report/2016/exploring-the-diversity-of-neets
Youth futures foundation.
"The map contains 658 studies that evaluate the effectiveness of youth employment and skills interventions. Of these, 390 are impact evaluation studies, 22 are systematic reviews and 246 are process evaluations"
Link: https://youthfuturesfoundation.org/our-work/identify/evidence-and-gap-map
Apunyo, R., White, H., Otike, C., Katairo, T., Puerto, S., Gardiner, D., Kinengyere, A. A., Eyers, J., Saran, A. & Obuku, E. A. (2022). Interventions to increase youth employment: An evidence and gap map. Campbell Systematic Reviews, 18(1), e1216. https://doi.org/10.1002/cl2.1216
"The EGM will be updated on an annual bases" - link til Online interactive EGM, se lenken ovenfor
OECD (2023), "Youth not in employment, education or training (NEET)" (indicator), https://doi.org/10.1787/72d1033a-en
https://youthfuturesfoundation.org/
Youth futures foundation.
"The map contains 658 studies that evaluate the effectiveness of youth employment and skills interventions. Of these, 390 are impact evaluation studies, 22 are systematic reviews and 246 are process evaluations"
Link: https://youthfuturesfoundation.org/our-work/identify/evidence-and-gap-map
Apunyo, R., White, H., Otike, C., Katairo, T., Puerto, S., Gardiner, D., Kinengyere, A. A., Eyers, J., Saran, A. & Obuku, E. A. (2022). Interventions to increase youth employment: An evidence and gap map. Campbell Systematic Reviews, 18(1), e1216. https://doi.org/10.1002/cl2.1216
"The EGM will be updated on an annual bases" - link til Online interactive EGM, se lenken ovenfor
Advanced search:
TI=ord i tittel
TS= topic, ord "overalt" - ikke fulltekst, den finnes ikke i basen
NEAR/n = nærhetsoperator
Merk at søket kun dekker begrepet NEET og ulike fraser for dette. Se ellers flere søkeord, se fanen søkeord
Avgrenset søk: Oversikter AND ord for oversikter
link
Feltkoder etter søkestreng, ti,ab,kf (tittel, sammendrag, forfatters stikkord)
adj# = nærhet mellom søkeord
Følg linken og søket kjøres. Klikk på EXPAND for å åpne alle søk. Klikk Display for å velge treff fra søk
PRE/n
Første term må forekomme før den andre, et gitt antall ord er tillatt mellom ordene
Avansert søk:
Feltkoden før søkestrengen, TITLE-ABS-KEY-AUTH = ord fra tittel, sammendrag, indeksord fra databasen, eller forfatters stikkord
Unge uten jobb eller skolegang
TITLE-ABS-KEY-AUTH ((youth* OR young* OR teenager* OR juvenil* OR adolescen*) PRE/1 ("NOT" OR "out" OR without OR "nor" OR "neither") PRE/2 ( work* OR education* OR employ* OR job* OR study OR studying OR studied OR school))
Unge uten arbeid, arbeidsløse:
TITLE-ABS-KEY-AUTH ((youth* OR young* OR teenager* OR juvenil* OR adolescen*) W/3 (unemploy* OR "out of work*"))
Se også søkeord i kunnskapsoppsummeringene
Forkortelser
NEET
NEETs
("neet" OR "neets")
Fraser:
"Neither In Employment nor In Education or Training"
"Neither in Employment, Education, nor Training"
"Neither Work nor Study"
"neither study nor work"
"Neither studying nor working"
"neither in active employment nor in education and training"
"neither in employment nor education and training"
og mange flere...
"neither work nor school"
"neither in employment nor in education"
Flere fraser:
"out of work and school"
"Youth outside the labour force"
"youth at risk of limited employment"
og
"youth vulnerable*
"vulnerable* youth"
--
Videre termer for unemployment, not in work, og manglende utdanning, not in education, non educated
unemploy*
"out of work*"
"out of education"
"out of school"
"social* excluded"
disadvantaged
"not in work*
"not in employment"
"not in education"
...Videre ord som må kobles sammen med ungdom, utdanning, arbeid...
disadvantage(d)
Vulnerable
marginalised
margin(s)
excluded
barrier(s)
drop-out(s) - dropout(s)
Unge:
young* OR youth* OR adolescen* OR teenager* OR juvenil*
"Unge som står utenfor arbeid, opplæring og utdanning"
"Unge voksne utenfor skole og arbeidsliv"
"unge utenfor skole og arbeidsliv"
utenforskap
"unge på kanten"
Google - inkluder site og ev filtype (PDF)
site:no - filtype:pdf
"Uden uddannelse og arbejde"
"borgere på kanten"
udsathed
"udsatte unge"
restgruppen
Google: site:dk
Eksempel treff Google søk
"unga som varken arbetar eller studerar"
Se også søkeord i kunnskapsoppsummeringene
SSB (2021, november) Unge som faller utenfor og deres inntektsutvikling. https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/inntekt-og-formue/artikler/unge-som-faller-utenfor-og-deres-inntektsutvikling
SSB. Tilknytning til arbeid, utdanning og velferdsordninger. Oppdater 19. desember 2022, Neste 29. august. 2023. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/tilknytning-til-arbeid-utdanning-og-velferdsordninger
Pettersen, M., Grini, K. H. & Normann, T. M. (2022). Personer i utenforskap 2015–2020. Hvor lenge er de utenfor og hvordan påvirker det inntekten? (Rapporter 2022/47). Statistisk sentralbyrå. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/artikler/personer-i-utenforskap-20152020/ Å være utenfor» er her definert som å være verken sysselsatt, under ordinær utdanning eller deltaker på arbeidsmarkedstiltak.
Eurostat (2022, May.)Statistics on young people neither in employment nor in education or training. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Statistics_on_young_people_neither_in_employment_nor_in_education_or_training
OECD (2018). Investing in Youth. Norway. https://doi.org/10.1787/9789264283671-en
Chapter 5. Guaranteeing employment or training options for NEETs in Norway.
OECD. (2017). Youth not in employment, education or training (NEET). https://doi.org/doi:https://doi.org/10.1787/72d1033a-en
Norge/Norden
Internasjonale
Youth - increase youth employment. Active labor market programmes/policies
Campbell Collaboration: Youth futures foundation.
"The map contains 658 studies that evaluate the effectiveness of youth employment and skills interventions. Of these, 390 are impact evaluation studies, 22 are systematic reviews and 246 are process evaluations"
Link:https://youthfuturesfoundation.org/our-work/identify/evidence-and-gap-map
Se også fanen Kunnskapsoppsummeringer. Se også siden Tiltak
Norge
"utenfor arbeid, opplæring og utdanning"
"utenfor skole og arbeidsliv"
utenforskap
utsatte unge
Antonsen, K. M. & Waldahl, R. H. (2017). Vi utgjør en forskjell. Det er jeg sikker på. Om oppfølgingstjenesten i Sogn og Fjordane (Arbeidsnotat nr. 1009/2017). Nordlandsforskning. https://hdl.handle.net/11250/2727353
Frøyland, K., Alecu, A. L., Ballo, J. G., Leseth, A., Sadeghi, T., Abdelzadeh, A., Anvik, C. H., Einarsdóttir, M., Gaini, F., Görlich,
A., Julkunen, I. & Larsen, C. V. L. (2022). Inclusion of young people in school, work and society. A review of Nordic research literature (AFI-rapport; 2022:03). Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet - storbyuniversitetet. https://hdl.handle.net/11250/2984527
Frøyland, K., Ballo, J. G., Anne, L., Talieh, S., Abdelzadeh, A., Anvik, C. H., Alecu, A. I., Einarsdóttir, M., Gaini, F., Görlich, A., Julkunen, I. & Larsen, C. V. L. (2022). Inkludering av unge i skole, arbeid og samfunn – en sammenstilling av kunnskap fra nordisk forskning (Rapport; 2022:02). Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet – storbyuniversitetet. https://hdl.handle.net/11250/2984178
Kann, I. C. & Sutterud, L. (2017). Utenforskap og trygdeordningenes rolle: sikkerhetsnett eller hvilepute? (Arbeid og velferd, 3:2017). NAV. https://arbeidogvelferd.nav.no/journal/2017/3/m-43/Utenforskap_og_trygdeordningenes_rolle:_sikkerhetsnett_eller_hvilepute
Hardoy, I., Røed, K., von Simson, K. & Zhang, T. En komparativ analyse av effekter av innsats for å inkludere utsatte unge i arbeid i Norden (Rapport 2016:13). Institutt for samfunnsforskning. http://hdl.handle.net/11250/2442577
Inger Lise Skog Hansen, and, R. S. J. & Hansen, H. C. (2021). Mind the gap! Nordic 0–24 collaboration on improved services to vulnerable children and young people. Final report from the process evaluation (Fafo-report 2020:21). FAFO. https://www.fafo.no/zoo-publikasjoner/mind-the-gap
Arbeidsforskningsinstituttet Link til ODA Open Digital Archive
FAFO publikasjoner Link
Institutt for samfunnsforskning Link publikasjoner
"Uden uddannelse og arbejde"
udsathed
restgruppen
"unge på kanten"
Epinion, Metrica & Center for Ungdomsforskning (CeFU). (2020). Slutevaluering af RCT-forsøget Job-bro til Uddannelse. https://star.dk/om-styrelsen/publikationer/2021/06/slutevaluering-af-rct-forsoeget-job-bro-til-uddannelse/
Görlich, A., Katznelson, N., Hansen, N.-H. M., Rosholm, M. & Svarer, M. (2016). Hvad virker? Ledige unges vej til uddannelse og arbejde. Center for Ungdomsforskning. https://www.cefu.dk/emner/publikationer/publikationer/hvad-virker-ledige-unges-vej-til-uddannelse-og-arbejde-evaluering-af-brobygning-til-uddannelse.aspx
Bolvig, I., Jeppesen, T., Kleif, H. B., Østergaard, J., Iversen, A., Broch-Lips, N., Jensen, N. L. & Thodsen, J. (2019). Unge uden job og uddannelse – hvor mange, hvorfra, hvorhen og hvorfor? En kortlægning af de udsatte unge i NEET-gruppen. VIVE – Viden til Velfærd. Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. https://www.vive.dk/media/pure/14561/3641625
Rådet for Ungdomsuddannelser. (201?). International desk research om restgruppen. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/publikationer/tvaergaaende/2016-raadet-for-ungdomsuddannelser-international-desk-research-om-restgruppen.pdf
Katznelson, N., Jørgensen, H. E. D. & Sørensen, N. U. (2015). Hvem er de unge på kanten af det danske samfund. Aalborg Universitetsforlag. https://aauforlag.dk/produkt/e-boeger/hvem-er-de-unge-pa-kanten-af-det-danske-samfund
CEFU, Center for ungdomsforskning https://www.cefu.dk/
Sverige
Krona, T., Borén, L., Forsavall, M., Steen, A., Jonsson, A., Nivåker, M., Lindgren, S. & Mellberg, C. (2021). Ungdomar som riskerar långtidsarbetslöshet. Återrapportering till regeringen 2021-04-15. Arbetsförmedlingen. https://arbetsformedlingen.se/om-oss/var-verksamhet/styrning-och-resultat/aterrapportering/ungdomar-som-riskerar-langtidsarbetsloshet
Delegationen för unga och nyanlända till arbete. (2023). På egna ben. Utvecklad samverkan för individers etablering på arbetsmarknaden (SOU 2023:7). https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/02/sou-20237/
Finland
Mertanen, K. (2020). Not a Single One Left Behind : Governing the ’youth problem’ in youth policies and youth policy implementations [Doctoral dissertation, University of Helsinki,]. http://hdl.handle.net/10138/320548
Norden
Karsldóttir, A., Cuadrado, A., Gaini, F., Jungsberg, L. & Vetergård, L. O. (2019). Enabling vulnerable youth in rural areas not in education, employment or training (Nordregio Report 2019:8). Nordregio. https://nordregio.org/publications/enabling-vulnerable-youth-in-rural-areas-not-in-education-employment-or-training/
UK
Becci Newton et al. (2014). The Youth Contract for 16-17 year olds not in education, employment or training evaluation. Institute for Employment Studies. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/354706/RR318A_-_The_youth_contract_for_16-_to_17-year-olds_not_in_education__employment_or_training_evaluation.pdf
Tanner, E., Purdon, S., D’Souza, J. & Finch, S. (2009). Activity Agreement Pilots Quantitative Evaluation (Research Report No DCSF-RR096). National Centre for Social Research, Published by the Department for Children, Schools and Families. https://dera.ioe.ac.uk/id/eprint/11342/1/DCSF-RR096.pdf
EU
Santos-Brien, R. (2018). Effective outreach to NEETs. Experience from the ground. European Commision. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/ce7e7e0d-c5ec-11e8-9424-01aa75ed71a1/language-e
EPPI oversikter:
Mertanen, K. (2020). Not a Single One Left Behind : Governing the ’youth problem’ in youth policies and youth policy implementations [Doctoral dissertation, University of Helsinki,]. http://hdl.handle.net/10138/320548
McGirr, M. Employability Development Theory: Policy Implications for Supporting Youth at Risk of Limited Employment (YARLE) [Doctoral Theses,Victoria University of Wellington]. http://hdl.handle.net/10063/9306