Skip to Main Content Red Color Bar with Grey Menu
Logo

Utstillinger 2024

Campus Kristiansand

Tegneserier er ikke en genre, men en egen kunstform, i Frankrike kalt «den niende kunstart». 

VELKOMMEN!

Tegneserier er tegnede historier eller situasjoner, en rekke illustrasjoner presentert i sammenheng. Visuelt har tegneseriene mye til felles med malerkunst, vitsetegning og karikaturer, mens det fortellertekniske ofte ligger nærmere litteratur og film.

Search in ORIA

 

  • Forløperne for tegneseriene var de humoristiske billedseriene på 1700- og 1800-tallet, som blant annet William Hogarth, Rodolphe Töpffer og Wilhelm Busch laget. 
  • Slike billedhistorier fantes både i Europa og USA og etter hvert også i Japan. 
  • Som moderne massemedium fikk tegneseriene sitt gjennombrudd med veksten i særlig den amerikanske avisbransjen på slutten av 1800-tallet, og mediets hundreårsjubileum ble derfor feiret 1996–1997.
  • Slike billedhistorier fantes både i Europa og USA og etter hvert også i Japan.
  • Som moderne massemedium fikk tegneseriene sitt gjennombrudd med veksten i særlig den amerikanske avisbransjen på slutten av 1800-tallet, og mediets hundreårsjubileum ble derfor feiret 1996–1997.
  • Storproduksjon av tegneserier kom senere i gang i Europa enn i USA. 
  • Oversatte amerikanske serier spilte en stor rolle på det europeiske markedet, men det fantes også europeiske humor- og familieserier. 
  • Belgieren Hergé (Georges Remi) sørget for et gjennombrudd for europeiske serier og dannet skole med Tintin, som ble publisert fra 1929. 
  • I kjølvannet av Tintin kom det en rekke veltegnede episke serier som blandet humor og spenning. Hergé ble forbilde for mange også på grunn av sin måte å tegne på, med detaljerte, men ryddige bilder og en ren strek. 
  • Seriene i tradisjonen fra Hergé henvender seg til både barn, ungdom og voksne, og Frankrike og Belgia ble tidlig «stormaktene» på det europeiske tegneseriemarkedet. 
  • Album ble en vanlig publikasjonsform i Europa.
  • Etter andre verdenskrig spilte René Goscinny lenge en sentral rolle for franskspråklig tegneserieproduksjon som redaktør, utgiver og manusforfatter av episke humorserier (blant annet Asterix, Lucky Luke og Iznogood). 
  • Senere fikk Pierre Christin en viktig posisjon som forfatter av serier tegnet av blant annet Jean-Claude Mézières, Enki Bilal og Annie Goetzinger. 
  • Alle var de fra rundt 1970 med på å skape en ny bølge europeiske serier som for en stor del henvendte seg til et kresent voksent publikum. 
  • Andre sentrale navn her er Jean Giraud (pseudonym Moebius), Jacques Tardi, Claire Bretécher, italieneren Hugo Pratt og Claude Auclair.
  • Flere europeiske serieskapere videreutviklet albumformatet til romaner i tegneserieform. 
  • Det fins også en absurd retning innenfor de franskspråklige tegneseriene, representert blant annet ved Ullkorn av Richard Peyzaret (pseudonym F'Murr) og I begynnelsen skapte Gud av Loup.
  • Det fransk-belgiske tegneseriemiljøet har i flere årtier trukket til seg serieskapere fra land utenfor det franskspråklige området. 
  • Et eksempel er science fiction-skaperen Enki Bilal, som er av serbisk opprinnelse. 
  • Nyere eksempler er samtidskronikøren Marjane Satrapi fra Iran og «sosialsurrealisten» Jason fra Norge.
  • Ofte regnes Robert Felton Outcaults The Yellow Kid fra 1896 som den første moderne tegneserien, men her bestod hvert avsnitt som regel bare av ett bilde. 
  • Den første gjennomførte tegneserien var derfor antakelig Knoll og Tott, som Rudolph Dirks startet i 1897. 
  • «Før-tegneserier blir dermed alle artefakter laget før 1897 med tegneserietrekk», skriver Hellesund.
  • Også i Europa og Japan så tegneserier som massemedium dagens lys omkring forrige århundreskifte, men utviklingen gikk raskest i USA.

CREDIT: https://snl.no/tegneserier