Study Cards

Gode studievaner

by Lisa Marie Lunassholt on 2024-10-14T11:18:35+02:00 | 0 Comments

Å bli vant til arbeidsmengden på universitetet kan være vanskelig. Sammenliknet med hva du opplevde på videregående, er pensum nå spesialisert og oppgavene går ofte mer i dybden.  Det er viktig å få gode studievaner på universitetet tidlig, slik at du ikke faller etter når du skal lese mye stoff og gå opp til eksamen. Her er noen gode tips for å utvikle studievanene dine.

1. Finn et sted hvor du kan studere regelmessig, om det er på universitetsbiblioteket, i en kaffebar eller hjemme.
  2. Følg med på deadlines og viktige datoer. Kjøp en kalender, se over den hver dag og skriv ned datoer for innleveringer, eksamener og andre viktige hendelser.
  3. Ikke prøv å stappe for mye lesing inn i en økt. Studenter som lykkes sprer arbeidet utover kortere intervaller og leser ikke alt i en eller to økter.
  4. Organiser en kollokviegruppe. Det er veldig sannsynlig at dine medstudenter vil være interessert i å samles for å se over pensum.
  5. Spør om hjelp. Se etter studieveiledere, professoren din eller en rådgiver hvis du ikke forstår pensum eller trenger ekstra hjelp for å tilpasse deg det akademiske stoffet.
  6. Ta vare på deg selv. Hjernen din er et organ i kroppen din – ta vare på det ved å ta vare på deg selv. Tren regelmessig, spis godt, ikke drikk for mye, få god søvn og ta vare på din mentale velvære.

Hva er noen av dine gode studievaner?

Click for English version: Good study habits

0 Comments.