Ågedal og Bagdad – Hvordan arabiske Ahmad Ibn Fadlans påvirket tolkningen av Ågedalbrakteaten
11. sep - 2025
kl 11:15 - 12:00
Universitetsbiblioteket - Campus Kristiansand - Biblioteket, 2. etasje, D2 023
Michael Schulte: Institutt for nordisk og mediefag
Agder har flere praktfulle gullbrakteater fra folkevandringstiden (5. årh.), men kun én med en lengre runeinnskrift: den berømte Ågedal-brakteaten. Flere forskere ga seg i kast med å tolke denne innskriften, særlig Ottar Grønvik som bruker Ibn Faflans reiseskildring som nøkkel. Ibn Fadlan møtte på sin reise vikinger og deltok i begravelsen av en høytstående viking. Dette ritual ble brukt for å kaste lys på Ågedal-innskriften. Men hvordan kobles dette vakre gullsmykket til den unge diplomat fra Bagdad tidlig på 900-tallet?
Utopiska djur i Adornos estetik
10. oct - 2025
kl 11:15 - 12:00
Universitetsbiblioteket - Campus Kristiansand - Biblioteket, 2. etasje, D2 023
Camilla Susanne Flodin: Institutt for religion, filosofi og historie
Den tyske filosofen Theodor W. Adorno (1903–1969) talar om människans bortglömda ”djurlikhet”. Att vi människor genom historien förnekar vår släktskap med de andra djuren och definierar oss i motsats till dem är ytterst problematiskt. Konsten kan dock ge röst åt de undanträngda djuren. Adornos idéer är högaktuella i en tid av massutdöende av arter och klimatkris.
Språk og holdninger til språk blant elever på mellomtrinnet.
15. okt - 2025
kl 11:15 - 12:00
Universitetsbiblioteket - Campus Kristiansand - Biblioteket, 2. etasje, D2 023
Bjørn Handeland:Institutt for fremmedspråk og oversetting
Flerspråklighet er regelen heller enn unntaket blant norske skoleelever, men vi vet fortsatt lite om hvordan dette preger elevenes språkholdninger og selvvurderte ferdigheter. I dette foredraget sammenlignes 11–14-åringer som kun bruker norsk hjemme med elever som også bruker andre språk. Resultatene viser at flerspråklig erfaring fremmer positive holdninger til språk og flerspråklighet, og at elevers holdninger til enkeltspråk henger sammen med hvordan de vurderer egne ferdigheter. Bevissthet om språklig identitet er viktig for å utvikle en mer inkluderende språkundervisning i skolen.
Hvilken indikator(er) passer best for å måle/vurdere humanitære bistand?
22. oct - 2025
kl 11:15 - 12:00
Universitetsbiblioteket - Campus Grimstad - Biblioteket, 2. etasje, D2 023
Hossein Baharmand: Institutt for ledelse og innovasjon
Humanitær bistand måles primært ved å kvantifisere bistandens omfang (f.eks. i kroner) og analysere dens effekt på å redusere nød og lindre lidelser. Dette kan gjøres ved å vurdere hvor mange mennesker som har fått tilgang til mat, vann, medisinsk hjelp, husly og annen nødhjelp. Samtidig kan det se på hvordan bistanden har påvirket faktorer som dødelighet, underernæring og evne til å overleve i kriser. Men er disse nok?
Matematikk, lek og læring i barnehage og småskole
04. nov - 2025
kl 11:15 - 12:00
Universitetsbiblioteket - Campus Kristiansand - Biblioteket, 2. etasje, D2 023
Martin Carlsen: Institutt for matematiske fag
I dette foredraget vil jeg presentere forskning som mine kollegaer og jeg har gjort og som er publisert i løpet av de fem siste årene. Forskningen jeg vil fortelle om går langs tre spor: 1) Matematikklæring, lek og kropp i barnehagen; 2) Kvalitet på matematiske samtaler i barnehagen; og 3) Matematikklæring på småskoletrinnet gjennom en multimodal tilnærming.
Hva er vekkelsesforskning godt for?
19. nov - 2025
kl 11:15 - 12:00
Universitetsbiblioteket - Campus Kristiansand - Biblioteket, 2. etasje, D2 023
Helje Sødal: Institutt for religion, filosofi og historie
Vekkelse har skapt store endringer, men ikke bare i den enkeltes liv. Forskning på internasjonale vekkelser som pinsevekkelsen og Oxfordvekkelsen og på nasjonale vekkelsesledere som Hans Nielsen Hauge, Albert Lunde og Aril Edvardsen viser ulike sider ved vekkelsens betydning.
Barnevernsarbeideres vurdering av samvær – en analyse av ulike typer skjønn
03. dec - 2025
kl 11:15 - 12:00
Universitetsbiblioteket - Campus Kristiansand - Biblioteket, 2. etasje, D2 023
Jorunn Gjedrem og Cecilie Revheim: Institutt for sosiologi og sosialt arbeid
Sosialarbeidere fatter beslutninger om sammensatte situasjoner og utfordringer i samværssaker. Det er ikke alltid klare svar på hvordan vi skal handle ut fra et bredt kunnskapsgrunnlag og et yrkesetisk verdigrunnlag. Vi må derfor bruke faglig skjønn, som kommer særlig til uttrykk i vurderinger av etiske dilemma rundt prinsippet om barnets beste.
Hummerfeber: Fritidsfiskernes jakt på havets gull
27. aug - 2025
kl 11:15 - 12:00
Universitetsbiblioteket - Campus Kristiansand - Biblioteket, 2. etasje, D2 023
Johanna Marcussen: Institutt for naturvitenskapelige fag
Nordmenn elsker å fiske, og er i Europa-toppen med antall fritidsfiskere. Hummeren er en popluær målart for fritidsfiskere, som i dag dominerer fisket i antall deltakere og fanget hummer. Johanna forsker på hvilken effekt fritidsfiskere har på hummerbestanden, hvilke holdninger de har til fiskerireguleringer og hvor mye de er villig til å betale for å fiske “det store gullet” - hummeren.
GG (Good Game) WP (Well Played): How Gaming Skills Level Up the Modern Workplace
04. sep - 2025
kl 11:15 - 12:00
Universitetsbiblioteket - Campus Kristiansand - Biblioteket, 2. etasje, D2 023
Tobias Michael Scholz: Institutt for informasjons- og kommunikasjonsteknologi
The metaframe framework bridges the worlds of esports and professional work, revealing how gaming develops crucial workplace competencies. By examining the interplay between Personal Mastery and Team Synergy, this presentation demonstrates how skills honed in competitive gaming - from strategic thinking to effective collaboration - directly translate to professional success in today's dynamic work environment. The framework provides a novel approach to identifying and leveraging hidden talents within organizations.