Fagsider for pedagogikk og spesialpedagogikk

Ressursside for studenter på pedagogikk, spes.pes, GLU, BLU og PPU

Andre faglige ressurser

Webinarer, podcaster, blogger osv.
Det finnes mange interessante og nyttige faglige ressurser på nettet.

På denne siden finner du et utvalg nettbaserte ressurser innen pedagogikk, spesialpedagogikk, skole, barnehage, utdanning og barndom. Slike ressurser er ikke alltid like hensiktsmessig å bruke som kilde i skriftlige oppgaver, men de kan være veldig nyttige for å få innsikt i et fagfelt eller lære mer om et tema.

Podcast: Bærepod - En bærekraftig barnehage pod

En podcast om barnehagelærere - for barnehagelærere. Podcasten er laget av to barnehagelærere som ønsker å beholde fokus på fagstoffet, samtidig som de vil inspirere andre. Målgruppen er barnehageansatte - men også studenter og lærere. "Vi vil lage en faglig pod som løfter barnehagen, og som kan bidra til refleksjon og tanker i sektoren. Underveis i studiene fikk vi alltid høre at når vi kommer ut i arbeidslivet, så forsvinner det faglige. Men vi vil beholde det, og samtidig reflektere over barnehagen som samfunnsinstitusjon."

Podcast: Menn i barnehagen

Mib–podden er en podkast for menn i barnehagen og andre mennesker som er interessert i barnehagen sett fra ulike kjønnsperspektiv. Podkasten er for, av, med og om menn som søker mening i og med barnehagehverdagen. Mib – podden kommer ut 3 – 4 ganger i semesteret, og tar opp faglige historiske og tidsaktuelle perspektiv som berører menn, kvinner og ikke minst barn i barnehagen

Podcast: Akademisk kvarter fra Cappelen Damm

Akademisk kvarter er en podkast fra Cappelen Damm Akademisk. Du hører engasjerte samtaler mellom fagbokforfattere, gjester og fageksperter om aktuelle og viktige temaer knyttet til våre utgivelser. Podcasten har episoder om temaer innen alle fagfelt, også mange spennende temaer innen utdanning, barnehage og barndom.

ISOP-seminarer (digitale og fysiske kurs)https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/cdn.isop.no/images/isopLogo@3x.jpg

ISOP Seminarer driver en landsdekkende kurs- og konferansevirksomhet innen offentlig sektor. Kursene har temaer innen helse, psykisk helse, utviklingshemmede, atferdsproblematikk, spesialpedagogikk, eldre ol.

Webinarer og kurs fra Ascehoug skole

Forfattere og forlaget presenterer ulike bøker og temaer. Velg de webinarene som passer for deg og lær mer om koding, leseopplæring, matematikk i barnehagen, naturfag og mye annet

Webinarene er både live og tilgjengelig i opptak.

Fagbokpodden fra Gyldendal

Forskere presenterer ulike temaer med utgangspunkt i bøker de har skrevet. Det er temaer fra ulike fagfelt, men mange av temaene er veldig relevant for pedagogikk, spesialpedagogikk, barnehage, utdanning, skole og barndom.

Feks: livsmestring, mentalisering, læreryrket, profesjonsfag, ledelse mm.

Fagsnakk fra Cappelen Damm

En fagblogg med fagartikler om ulike temaer innen oppvekst og utdanning. Det er om oftest forskere som skriver artikler om temaer de har skrevet bøker om.  I menyen kan du avgrense til fagfelt som barnehage og skole og utdanning. Det er også mange fagdidaktiske artikler her

Podcast om barnehagefag, praksis og barneoppdragelse

I podcasten "tidligvakt" møter du førskolelærerne Sondre og Trond. Sondre, som mange kanskje kjenner fra NRK-serien Verdens beste pappa, jobber fortsatt i barnehage. Trond jobber med kurs, konferanser og utgivelse av fagbøker på barnehagefeltet. De liker å møtes over en kopp kaffe før tidligvakt for å diskutere barnehagefag, praksis og barneoppdragelse. De er ikke redde for å konkludere, og alt de sier står for deres egen regning.