Fagsider for pedagogikk og spesialpedagogikk

Ressursside for studenter på pedagogikk, spes.pes, GLU, BLU og PPU

Direkte sitat

Rekdal, O.B. (2017). Ordrett sitat. Høgskulen på Vestlandet. Yoututbe https://www.youtube.com/watch?v=Tc7pCbPRJ7U

Oppsummering fra Rekdal i fimen over:

Alltid anførselstegn eller innrykk
Alltid kildehenvisning med sidenummer
Pass på at det som står i anførselsteng eller er markert med innrykk, stemmer med originalen

Se mer informasjon

Norsk APA manual  (Gjeldende versjon: v.1.9. Sist oppdatert: 30.11.2023, side 9-10)

APA In-Text Citations, Quotations

APA In-text Citations

Søk & Skriv, kildebruk. Sitater

se også: Sitere direkte oversettelse av tekst

Å oversetter tekst fra et språk til et annet

Norsk APA manual, side 10: "Dersom du oversetter tekst fra et språk til et annet, behandles det som en parafrase.

Note: "I noen norske fagtradisjoner er det vanlig å sette hermetegn rundt et oversatt sitat, samt å angi ‘min oversettelse’, enten innenfor hermetegnene eller etter sidetall i henvisningen. Lærere, veiledere etc. kan i noen tilfeller ha avvikende krav i forhold til spesifikasjonene i APA-manualen. Vi anbefaler derfor at du kontakter ditt institutt (eller tidsskrift/forlag dersom du skal publisere en artikkel eller bok) for å undersøke om det finnes spesielle retningslinjer for oversettelse av sitat. "

Gå til APA  norsk manual

Se også APA bloggen: "How to cite your own translations"