Universitetsbibliotekets kurs i akademiske ferdigheter

Study tecnique imageStudieteknikk

På disse sidene har vi samlet noen generelle ressurser og tips om studieteknikk og læringsstrategier. Du vil finne tekster og videoer om blant annet hvordan du kan organisere arbeidsdagen, bruke fagbøker, eller forstå tekster på en måte som gjør at du kan bruke dem til å skrive din egen tekst.

Lær om kjelder på farta!

Synes du det dette med kjelder er vanskeleg? Veit du ikkje heilt kor du skal starte? Da starter du her! Følg dei ulike lenkene på denne sida, og lær deg om kjelder mens du er på farta!

Klikk på ikona for å komme til minikurset!

LinkedIn Learning image

LinkedIn Learning

På LinkedIn Learning får du tilgang til over 2000 online kurs og video tutorials.

At LinkedIn Learning you can access over 2000 online courses and video tutorials.

Gå til https://www.linkedin.com/learning
Velg Logg på knappen øverst til høyre
Logg på med  brukernavn@uia.no
velg deretter "Sign in with your organization account"
Logg på igjen med ditt brukernavn@uia.no og angi ditt passord som for andre UiA tjenester
Er du allerede pålogget andre UiA tjenster kommer du direkte til linkedIN learning etter steg 1

Go to https://www.linkedin.com/learning and select
"Sign in with your organization account" at login.
Here you log in with your regular UiA user account: username@uia.no

Digitalt escape-rom (beta)

Vil du lære om kildebruk, referanser og henvisninger på en litt anderledes måte? Sett av 20 minutter til å gå gjennom bibliotekets digitale escaperom. Do you want to learn about sources and references in a different way? Put aside 20 minutes, and try to pass the library digital escaperoom.

Oria - Search the libraryOria - bibliotekskatalogen

Hvordan finne kjente dokumenter som bøker og artikler? Hvordan bestille lån og kopier. Hvordan fornye egne lån. Hvordan finne dokumenter om et emne?

EBSCOhost

Søk og finn forskningsartikler om et emne

Kildekompasset image

Kildekompasset

Kildekompasset viser hvordan du henviser riktig til kilder, og hvordan du vurderer kvaliteten på en kilde.

The Citation Compass helps you cite sources correctly, and also critically evaluate sources.

Søk og skriv imageSøk & skriv

Lær mer om informasjonssøk, studieteknikk og akademisk skriving.

Search & Write is designed for all students who want to improve their information literacy and academic writing.

Podkasten om akademisk skriving image

Podkasten om akademisk skriving

Hvordan kommer jeg i gang med å skrive? Hvordan skal jeg bygge opp oppgaven min? Hvordan skal jeg unngå plagiat? Er det lov å skrive “jeg”? Vi gir noen svar og bidrar med noen gode råd.

iKomp image

iKomp

"Komp er gratis og åpent for alle som er interesserte i å lære mer om kildebruk og læringsstrategier. Hensikten med kurset er å gjøre deg godt rustet til å møte universiteters og høyskolers krav og forventninger om læring og akademisk redelighet."

"iKomp is a free and open course for anyone who wants to learn more about learning strategies and information literacy. The course aims to make you better equipped to deal with the demands and expectations you are met with at universities and colleges when it comes to learning and academic integrity."

Digitale ferdigheter image

Digitale ferdigheter / digital skills

Dette er et åpent nettbasert kurs for nåværende og fremtidige studenter ved UiA.

This is an open online course for current and future students at UiA. In this online course you will learn how to use different digital tools and how digital opportunities can affect your own study day. You will also get an insight into the social significance of today's digital development.

NTNU Viko image

Viko

Viko er et kurs i informasjonkompetanse. Det har syv ulike deler og kan hjelpe med informasjonssøking og oppgaveskriving.

Viko is a course in information literacy. It consists of seven different modules and can assist you in information retrieval and task writing.