Stenhammer, 2018. Vår engelske yrkestittel bør være Learning Disability Nurse eller Intellectual Disability Nurse. Link
Bakken, T.L. (2010) Doctoral thesis. s. 9 https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30398/Bakken-avh-publ.pdf
In Norway the ‘social caregivers’ (In Norwegian vernepleiere) – for more than 50years - have cared for people with ID. In Demark there is another educational system for clinicians who care for intellectually disabled patients – ‘social pedagogues’. In Sweden there is no unique educational system for caregivers for people with ID. It seems at this point impossible to give a clear definition of ‘learning disability nursing’ – because the task of caring for people with ID seems to differ from one country to another – both in naming the discipline and in content of practice. In this thesis learning disability nursing will be used synonymously with the Norwegian term vernepleie.
Søk på generelle ord for helsepersonell kan også være aktuelt, eksmepel
"Care staff*"
"care personnel*"
carers
"health personnel*"
"social worker*"
Fra mesh.uia.no https://mesh.uia.no/
Psykisk utviklingshemning - "Intellectual Disability"
Forstyrrelse i intellektuell fungering som har sitt utspring i utviklingsperioden. Det finnes flere mulige årsaker, blant annet genetiske defekter og fødselsskader. IQ-skår, poeng på en skala for måling av intelligens (IQ), brukes vanligvis til å avgjøre om en person har en utviklingshemning. IQ mellom 70 og 79 er i grenseland til utviklingshemning. IQ under 67 er mål på utviklingshemning
Alternativer:
"Intellectual Disabilities"
"cognitive impairment"
"congenital disorders"
"Developmental Disabilities"
"delayed development"
"intellectual development disorder"
"slå sammen" ord med nærhetsoperator (N#)
((Intellect* or cognitive* or cognition* or mental* or development*) N3 (handicap* or disabil* or impair* or defect* or disorder* or retardat* or deficienc* or dysfunction* or difficult* or deviat* or delay* or disabled or deficit* or function* or divers*)) Se filmen som viser dette.
((Intellect* or cognitive* or cognition* or mental* or development*) NEAR/3 (handicap* or disabil* or impair* or defect* or disorder* or retardat* or deficienc* or dysfunction* or difficult* or deviat* or delay* or disabled or deficit* or function* or divers*))
Søkeord og tips litteratur
miljøterapi - miljøbehandling
"Milieu Therap*" OR "Situational Therap*"
Behavioral Medicin
Behavioral therapy
Søkeord...
Coercion* OR compulsion* OR restraint* OR force OR forcing OR involuntar* OR "non voluntary" OR confinement* OR seclusion*
flere
OR holding* OR "holds"
OR (restrictive W2 (rule* OR practice* OR intervent*))
W2 = nærhet mellom ord, brukes i basene i EBSCOhost
Tonje Lossius Husum & Reidun Norvoll (2014). Alternativer til tvang II. Sett fra et fag- og forskningsperspektiv (Erfaringskompetanse.no 2014:2).
Dagfinn Bjørgen, Aina Storvold,Reidun Norvoll og Tonje Lossius Husum.Alternativer til tvang I. Sett fra et brukerog fagperspektiv Ressurshefte. (erfaringskompetanse.no 2014:2).
Tvang i psykisk helsevern. Ansatte og misfornøyde brukeres ulike oppfatninge. (Erfaringskompetanse.no 2012:3)
erfaringskompetanse.no. HVOR GÅR GRENSEN? Om tvang og menneskeverd i psykiatrien
ORIA - søk bøker, ord i tittel: tvang* limit siste 10 år. Tatt vekk studentoppgaver. LInk til treff
"Et eksplisitt og fokusert spørsmål er avgjørende hvis du skal lykkes med et litteratursøk" Nortdvedt et al, 2021. Jobb kunnskapsbasert, s. 37. Du kan bruke PICO eller tilsvarende rammeverk (PICo, PIO, PO) til å strukturere søke-spørsmålet ditt, rammeverket bidrar også til å strukturere søket i databasene,. Har du flere spørsmål du søker svar på? Da bruker du flere PICO'er
Se ulike rammeverk PICO, PIO, PICo, PO eller PS, PEO etc for ulike type spørsmål, velg faner for å se nærmere - se ellers merknader nedenfor
TIPS,
Les mer: PICO/PICo Helsebiblioteket
P | Population - or problem. (Age, sex, diagnosis). P'en kan være en pasientgruppe, eller pårørende, eller helsepersonell ... Hvem gir data til undersøkelsen? P'en kan også være mer generelt et problem |
I | Intervention (tiltak), eller Exposition or risk factor (risikofaktorer - påvirkningsfaktorer), eller Issue/ phenomena of Interest (fenomen av interesse) / Instrument (kartleggingsvertkøy) |
C | Comparison, or Context (sammenlignende tiltak, or kontekst, eller setting) |
O | Outcomes, results - eller opplevelser (experiences)- eller evaluation (evaluation) - eller måleegenskaper (measurement properties) |
T | Time - type of studies - tidsfaktorer - eller type studier, (se også S under) |
S | Study design - studiedesign, forskningsmetode |
Merk det er ikke alle spørsmål som har alle begrepene! Det er heller ikke slik at du nødvendigvis skal søke på alle delene i selve søket- et bredt søk vil kanskje bare søke på to (tre) av delene
Eksempel på PICO, der I'en er en intervensjon
Spørsmål: "Er sucrose som smertestillende for nyfødte babyer som gjennomgår smertefulle prosedyrer som f.eks. blodprøvetaking, effektivt?"
Videre: finn søkeord for deler av PICO’en ( søkekonsepter) som benyttes i søkestrategien og koble ordene sammen, se søketeknikker. Merk at ikke alle deler av din PICO ikke nødvendigvis bør tas med i selve søket. Merk at en del av PICO'en kan bestå av et eller to eller flere søkebegreper (søkekonsepter). For eksempel kan en Populasjon være: eldre med diabetes 1; her vil både eldre og diabetes1 være to søkebegreper, og det søkes med både ord for eldre og diabetes 1. Tilsvarende kan Fenomen av Interesse være, erfaringer med tvangsbruk, der man søker med ord for erfaringer og ord for tvangsbruk.
Eksempel på PICO, der I = interesse/eller issue, ikke et tiltak/intervensjon (Se eventuelt PICo, eller PIO, PEO eller PO)
Question: What are nurses (P) views or attitudes (O) towards relatives witnessing resuscitation (I) in emergency rooms (Co)
s. 33, Aveyard, 2019. Doing a literature review in health and social care. Open University Press
Det er ikke alltid spørsmålet lar seg oversette til PICO formatet eller tilsvarende format som PIO, PEO, PICo. Det handler om å tydeliggjøre søke-spørsmålet ved å inndele det i ulike elementer (hovedbegreper / søkekonsepter).
Se også
Bramer, W. (2018). "Elements in a search strategy do not necessarily follow the patient, intervention, comparison, outcome (PICO) structure or any other related structure. Using the PICO or another similar framework as guidance can be helpful to consider, especially in the inclusion and exclusion review stage of the SR, but this is not necessary for good search strategy development " Link
Mer om å lage søkestrategi i kurset KunnskapsbasertPrasksis (Helsebiblioteket)
Se også artikkelen
Eksempel (Bjørndal, et al, 2021, s. 36)
Kilde: Bjørndal et al (2021). Kunnskapshåndtering i medisin og helsefag (4. utg.). Gyldendal
Kan også brukes i forbindelse med spørsmål om erfaringer, holdninger (dvs kvalitative spørsmål) - Eksempel
Eksempel hentet fra: Bettany-Saltikov, J., & McSherry, R. (2016). How to do a systematic literature review in nursing : A step-by-step guide (2nd ed.). London: Open University Press. S. 24. Se eventuelt PICo eller PO
For kvaliative studier, spørsmål om erfaringer - brukes ofte rammeverket PICo - alternativt PEO, eller PO, eller kun P
Merk at PICO kan eventuelt brukes, der I er interesse og C er context, O er feks opplevelse (erfaringer):
Question: What are nurses (P) views, attitudes (O) towards relatives witnessing resuscitation (I) in emergency rooms (Co)
s. 33, Aveyard, 2019. Doing a literature review in health and social care. Open University Press
Eksempel på søkeord ...
qualitative OR phenomenolog* OR interview* OR experienc* OR themes OR thematic OR Ethnographic* OR Ethnological* OR "Grounded Theor*" OR Ethnonursing* OR Audiorecording* OR hermeneutic* OR "focus group*" OR "content analys*"
Legg merke til at også experience* er lagt til- da mange studier som omhandler erfaringer benytter kvalitative innsamlingsmetoder og analyser
I noen tilfeller har du kanskje bare en populasjon og opplevelser. Det er ingen spesifikke tiltak som vi skal se effekter av Vi har mulig bare en populasjon og er interessert i deres opplevelser av situasjonen. Se også rammeverket PICo som alternativt kan brukes, alternativt PEO, PIO, eller PO, PS eller kun P.
Hvordan oppleves det å ha et helseproblem/sykdom ... - eller hva er helsepersonnels holdninger til ...
Q: how do children of parents with a severe mental illness experience their lives
Eksempel P: hentet fra s. 17 Meaning or process: Polit & Beck, 2022. Essentials of nursing research. 10. utg. Wolters Kluwer
P: population with conditions, or illness
Q: What is it like for ... (Population) to experience (conditions, illness, cirumstance)? - eller What is the process by which ... (Population) cope with, adapt to, or live with ... (conditions, illness, circumstance)?
Eksempel på søkeord
Legg merke til at også experience* er lagt til- da mange studier som omhandler erfaringer benytter kvalitative innsamlingsmetoder og analyser
Peters MDJ, Godfrey C, McInerney P, Munn Z, Tricco AC, Khalil, H. Chapter 11: Scoping Reviews (2020 version). In: Aromataris E, Munn Z (Editors). JBI Manual for Evidence Synthesis, JBI, 2020, section, 11.2.2. https://wiki.jbi.global/display/MANUAL/11.2.2+Developing+the+title+and+question
Eksempel
Kilde: Larsen et al. (2017): Scoping review. I P. U. Pedersen et al. Fra forskning til praksis (s. 105-117). Munksgaard. Oppslag i ORIA. Scoping review protokoll i JBI Evience Synthesis
S - Setting: Det kan være geografisk område, miljø, ulike nivåer av helsetjenesten, type omsorg lover, politikk, som påvirker fenomenet,
P - Perspective: Her defineres spørsmålet om resultater i form av eksempler på opplevelser, opplevelser, åsikter eller observerte handlinger.
I - Intervention: Intervensjon eller interesse (fenomen)
C - Comparison:Om sammenligninge tiltak er aktuelt så kan de beskrives her
E - Evaluation: Her defineres spørsmålet om resultater i form av eksempler på opplevelser, opplevelser, åsikter eller observerte handlinger.
Merk det ikke er nødvendig å ta med alle deler i selve søket. Noen elementer er kun styrende for valg av de treff du finner via søket. I noen tilfeller består en eller flere av elementene, flere søke-elementer, feks om perspektivet er eldre med kreft, søkes da med to søke-elementer
Statens beredning för medicinsk och social utvärdering. (2017). Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården och insatser i socialtjänsten PDF Link (Nettversjon 2020 https://www.sbu.se/sv/metod/sbus-metodbok/: Punkt, 3, faktarute 3.1 og punkt 3.4.1 SPICE. Og videre punkt 4. Litteratursøking)
Eksempel
S. 34: Aveyard, 2019. Doing a literature reivew in health and social science. Open University Press
Merknad, alternativt bruk PICO, PICo, PEO/PIO - og legg til Type of studies
C - Construct to be measured, or the name(s) of the measurement instrument: ex pain, ex fatigue
P - Population of interest, examples patients with multiple sclerose - adult with cognitive impairments
I - Type of instrument, examples: self-report questionnaire, laboratory test, observational scales, performance-based intruments, interviews
M - Measurement properties of interest: all measurement properties, examples reliability, validity, consistency, psychometrics ... Example search words
Ex page 20 from:
Mokkink, L. B., Prinsen, C. A. C., Patrick, D. L., Alonso, J., de Vet, H. C. W., & Terwee, C. B. (2018). COSMIN methodology for systematic reviews of Patient‐Reported Outcome Measures (PROMs) user manual. Retrieved from https://www.cosmin.nl/wp-content/uploads/COSMIN-syst-review-for-PROMs-manual_version-1_feb-2018-1.pdf
See also: Vet, H. (2011). Measurement in medicine : A practical guide. Cambridge University Press: Kap, 9, s. 275-311 Systematic review of measurement properties
Se også PCC rammeverket, Population, Concept, Context
"Patient Reported Outcome (PRO) er pasientrapporterte utfallsmål som til dømes opplevingar knytt til helse og sjukdom. Patient Reported Outcome Measures (PROM) er skjema som måler korleis pasientane opplever forhold knytt til helse og sjukdom og behandlingseffektar. PROM inkluderer mål på symptom, funksjonsnivå, helsestatus og/eller helserelatert livskvalitet. Pasientrapporterte mål inneberer ikkje alltid å måle eit utfall (outcome). Det kan også vere at ein vil nytte pasientrapporterte mål til dømes for å identifisere pasientar eller grupper som har behov for spesielle intervensjonar" Sitat fra https://www.kvalitetsregistre.no/pasientrapporterte-data
Campbell JM, Kulgar M, Ding S, Carmody DP, Hakonsen SJ, Jadotte YT, White S, Munn Z. Chapter 9: Diagnostic test accuracy systematic reviews. In: Aromataris E, Munn Z (Editors). Joanna Briggs Institute Reviewer's Manual. The Joanna Briggs Institute, 2017. Available from https://reviewersmanual.joannabriggs.org/
Yao, X., Vella, E. & Brouwers, M. (2018). How to conduct a high-quality systematic review on diagnostic research topics. Surgical Oncology, 27(1), 70-75. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.suronc.2017.11.010
Context - Intervention - Mechanisms - Outcomes - (CIMO) framework) - for use in research synthesis in management and organization studies
Source: Denyer, D., Tranfield, D., & van Aken, J. E. (2008). Developing Design Propositions through Research Synthesis. Organization Studies, 29(3), 393–413. https://doi.org/10.1177/0170840607088020