Skip to Main Content Red Color Bar with Grey Menu
Logo

EndNote

EndNote brukerstøtte. Guide fra biblioteket

Dele ditt EndNote biblitoek - Dele grupper av kilder

Dele ditt EndNote bibliotek med andre brukere:

Du kan dele hele ditt desktop bibliotek med andre brukere. Forutsetning at alle har synkronisert sitt EndNote bibliotek mot EndNote online. Se mer

Den som deler biblioteket. I EndNote > Velg File Share library:

Sett inn epost adresser til de du ønsker å dele biblioteket ditt med.

Epost adressen må være knyttet til EndNote online, dvs. den eposten som den andre brukte for å opprette EndNote online konto (synk mot EndNote)

Den får delt et EndNote bibliotek:

Du mottar først en epost: Følg linken og aksepter.

Deretter kan du åpne det delte biblioteket:

Åpne EndNote programmet, da åpnes normalt ditt eget bibliotek, du kan lukke dette: File > Close library.

Åpne det delte biblioteket File > Open Shared library

Du kan ha begge bibliotek åpne, spesielt om du ønsker å kopiere kilder fra et bibliotek til et annet. Merk kilder- dra disse over i ønsket bibliotek

Merk: Dersom du eksporterer, sender treff direkte fra en artikkel eller søk i en database,  ha det biblioteket du vil sende kilden til åpent!

 

Den som deler biblioteket sitt kan når som helst avslutte delingen: File > Share library. Ta vekk deltakere som deler biblioteket ditt

 

Dersom dere skriver oppgave sammen anbefales det å bruke kilder kun fra det delte biblioteket:

De som ikke har delt eget bibliotek: Lukk ditt eget bibliotek, File Close Library, åpne biblioteket du har fått delt, File Open Shared library

Det anbefales videre at en i gruppen får til oppgave å sette inn kilder i Word dokumentet (redaktør for kildene). Alle kan registrere kilder i det biblioteket slik at det er enkelt for redaktøren å sette inn kilden i dokumentet

Del  Word dokument via Teams (bruk UiA kontoen), gå til https://www.uia.no/uia-hjelp/it/innsia.html, velg Teams (Teams kan også lastes ned og åpnes via program på din maskin, logg på med din UiA konto) . Opprett et Teams og inviter inn deltakerne. Last opp delte filer

Merk

Filen bør åpnes i Word på maskinen! (ikke online eller i TEAMS) I Filoversikten i Teams, se de tre prikkene ved dokumentet, åpne denne menyen, velg så å åpne dokumentet i Word på maskinen (Åpne i app),

Det er nå støtte for EndNote verktøylinje i Word Online, se mer informasjon (Det anbefales allikevel å  åpne dokumentet i Word på maskinen for flere muligheter)

EndNote gir også muligheter til å dele grupper av kilder via EndNote desktop. 

Første gang du ønsker å dele grupper må du synkronisere ditt EndNote bibliotek desktop mot EndNote online, om dette ikke allerede er gjort. Personen du ønsker å dele grupper av kilder, må også ha synkronisert sitt bibliotek mot EndNote online

Velg gruppen du ønsker å dele, klikk Share og inviter bruker 

Bruker som får dele kilder, må behandle gruppen i EndNote online om disse kildene ønskes å bruk i Word.

Du kommer rett til EndNote online via ditt desktop bibliotek, ved å klikke på den delte gruppen fra ditt EndNote bibliotek, alternativt via pålogging https://www.myendnoteweb.com/

I EndNote online velg  Organize -  Other groups, hak av for Show og Use with Cite while you write (= Word)

Alternativt kan du velge å kopiere kildene til ditt bibliotek: Merk kilder, velg Add to - velg en av dine egne grupper

 

I Word - For å bruke kildene fra den delte gruppen.

Velg Insert citation, velg Shared group

Du logges da automatisk på EndNote online. Om dette ikke skjer, sjekk pålogging du har oppgitt i EndNote biblioteket ditt for synken

OM du har kopiert kildene i den delte gruppen, kan du sette inn direkte fra eget bibliotek som vanlig

 

Se mer informasjon i The litle EndNote how to book