Det er ikke nødvendig å dele bibliotek (eller grupper av kilder) for å skrive sammen på et dokument:
Det anbefales for større oppgaver, at det er en "redaktør" som setter inn kildene i dokumentet med bruk av EndNote.
Det kan videre være lurt: At dere bruker et delt EndNote bibliotek, da kan alle bidra med å registrere kilder i dette biblioteket. Se om å dele bibliotek fanen
EndNote har mulighet for å dele kilder i grupper med andre brukere, Alternativt kan du dele hele biblioteket ditt med andre brukere,
Å dele hele biblioteket gir flere muligheter, blant annet å dele PDF'er tilhørende kilden. Det er er også "enklere" å administrere, enn om man kun velger å dele en eller flere grupper av kilder
(Merk at det er også mulig å eksportere kilder til en annen bruker via Word,dokument kommando Export traveling library, alternativt eksport av utvalgte kilder fra EndNote biblioteket, File > Export. Lagre filen med RIS outputstyle. Denne filen kan importeres i et annet bibliotek)
Forutsetninger er at biblioteket til brukere som deler og får delt kilder er synkronisert mot EndNote Online (web)
Kommandoer:
Dele bibliotek: File - Share.
Angi brukers epostadresse (den epost adressen som er knyttet til brukers EndNote web(online) konto)
Bruker som får delt bibliotek, vil deretter motta en epost og må akspetere invitasjonen
Åpne et bibliotek som du har fått delt: File - Open Shared library (Merk: Du må først akspetere invitasjonen før biblioteket kan åpnes, se ovenfor)
Kildene kan brukes i Word. Åpne det delte biblioteket (lukk ditt eget). Skal du sende treff fra søk i baser til det delte biblioteket lukk først ditt eget og åpne det delte biblioteket
Dele kilder i en gruppe, velg gruppe, deretter høyreklikk, velg Share group (Se merknader nedenfor)
Dersom du har fått dele grupper av kilder, og disse skal brukes i Word gjør følgende:
Aktiver kildene for bruk i Word via EndNote web , logg på Velg Organize og Other's group. Hak av for bruk i Word (Cite while you write)
Når du skal velge å sette inn kilder fra delt gruppe, velg Insert citation som vanlig, men sørg for å søke i Shared group. EndNote vil da søke etter kilder fra alle dine delte grupper.
Se eventuelt videodemonstrasjon nedenfor
Figur: EndNote web, Klargjøre kilder for bruk i Word fra delt gruppe. Se Organize > Other's Groups - Hak av for Cite while you write
Figur: I Word, velg Insert Citations - søk etter kilde i delt gruppe, klikk Find
Det er ikke nødvendig å dele bibliotek (eller grupper av kilder) for å skrive sammen på et dokument
Et Word dokument som inneholder kilder som er formaterte vil inneholde all informasjon om kilden (Traveling library).
Kilder som du ikke har i eget bibliotek vil kunne eksporteres fra Word dokumentet til ditt EndNote bibliotek.
Settes kildene uformaterte (av og til er det nødvendig) - må kildene finnes i brukers bibliotek for å kunne bli formaterte
Figur: Import option RIS format (Windows)
Merk at tilhørende PDF'er knyttet til kildene ikke blir med dersom denne metoden brukes.
Ønsker du at din medbruker også skal få tilgang til disse, bruk alternativt metode; lage et Compressed library (samme metode som brukes for å ta backup/sikkerhetskopi av ditt bibliotek)
Det anbefales for et større arbeid, dokument, at en velges som "redaktør", og setter inn kilder i teksten med EndNote.
Dere kan dele et bibliotek, slik at alle kan legge inn kilder i biblioteket
Kilder kan settes inn i dokumentet via hver enkelt brukers EndNote bibliotek (alternativt kan man dele et bibliotek - eller grupper av kilder i et bibliotek og bruke disse kildene i dokumentet, se mer om dette nedenfor)
Merk følgende
Figur: Normalt settes henvisningen til kilden inn ferdig formatert (Instant formatting is on), og kilden i tekst vises slik Style (stilen) bestemmer.
Det anbefales at man skjuler spor endringer, da dette kan skape krøll når man skriver
"hvis problemet er treghet eller at Word låser seg når du flytter tekstpartier (med referanser) i dokumentet ditt, kan en forklaring være at du bruker funksjonen "Spor Endringer"/”Track Changes”. Ønsker du å bruke denne funksjonen, sørg for at den er satt til ”Final” i stedet for ”Final: Show Markup”, se https://www.alfasoft.com/no/produkter/dokumentverktoy/endnote/endnote-support/381-endnote-word-problem-1.html
SJEKK stilen som er brukt i dokumentet
Dersom stilen ikke finnes på din maskin - Endre til en standardstil, stilen kan ev endres senere til en annen stil. Stilen som skal brukes bør finnes hos alle som endrer dokumentet, med samme navn. Om man bruker en stil som ikke følger endnote programmet, sørg for at stilen finnes hos alle, lagret med samme navn.
Stiler som ikke følger programmet lagres normalt automatisk i dokumentmappen > EndNote > Styles - Du kan eventuelt endre stilnavnet (navn på filen)
Se informasjon fra EndNote
EndNote versjon 21 kan lastes ned fra UiA. Se installasjonsguide. Tidligere versjoner avinstallers først
Sett opp Synk, enable synk EndNote online. Se synkronisering
nytt EndNote 21, se
https://support.clarivate.com/Endnote/s/article/Google-Docs-CWYW?language=en_US
—-
Google drive kan ikke brukes sammen med EndNote 20 og eldre versjoner, på samme måte som Word. Du må sette inn henvisninger til kilder uformattert. Når du er ferdig med dokumenetet kan det eksportere som et word fil og åpnes på maskinen for å formatere kilder via EndNote (alterantivt om du ikke har Word installert på maskinen som en rtf fil).
Hvordan skal henvisningen vises i teksten |
Skrives inn slik
|
(Forfatter, år) | {Olsen, 2016 #44} |
(Forfatter, år, sidetall) | {Olsen, 2016 #44@5} |
Se mer informasjon fra USN biblioteket, åpne punktet EndNote og Google Drive. Du finner også en demo fra Aalborg universitetsbibliotek nedenfor