"Forfatterne av systematiske oversikter kan veilede leserne ved å bruke systmatiske metoder for å gradere kvaliteten dokumentasjonen på de viktigste utfallene. GRADE er en slik metode, som på en eksplisitt måte viser i hvilken grad vi kan stole på effektestiamtene for ulike utfall i en systematisk oversikt". Sitat, s. 151, Bjørndal et al, 2013, Kunnskapshåndtering i medisin og helsefag. 3. utgave. Gyldendal
Se også Helsebibliotekets kurs, Kunnskapsbasertpraksis, 4.2 Kritisk vurdering, Systematisk oversikt. Gå til kurset, se feks litt ned på siden; Vurdering av tillit til resultatene i en systeamtisk oversikt, og videoen til Per Olav Vandvik
GRADE handbook (Schunemann, H. editor et al. Handbook for grading the quality of evidence and the strength of recommendations using the GRADE approach. Updated October 2013)
Atkins, D., Best, D., Briss, P. A., Eccles, M., Falck-Ytter, Y., Flottorp, S., Guyatt, G. H., Harbour, R. T., Haugh, M. C., Henry, D., Hill, S., Jaeschke, R., Leng, G., Liberati, A., Magrini, N., Mason, J., Middleton, P., Mrukowicz, J., O'Connell, D., Oxman, A. D., Phillips, B., Schünemann, H. J., Edejer, T., Varonen, H., Vist, G. E., Williams, J. W., Jr. & Zaza, S. (2004). Grading quality of evidence and strength of recommendations. BMJ, 328(7454), 1490. https://doi.org/10.1136/bmj.328.7454.1490
Qualitative evidence synthesis findings - Vurdere tillit til resultater i en metasyntese:
Lewin, S., Booth, A., Glenton, C., Munthe-Kaas, H., Rashidian, A., Wainwright, M., Bohren, M. A., Tunçalp, Ö., Colvin, C. J., Garside, R., Carlsen, B., Langlois, E. V. & Noyes, J. (2018). Applying GRADE-CERQual to qualitative evidence synthesis findings: introduction to the series. Implementation Science, 13(1), 2. https://doi.org/10.1186/s13012-017-0688-3