Nettsteder
- ImpuISE - Supported Education for people with psychiatric disabilities. http://www.supportededucation.eu/ The purpose of the Erasmus ImpuSE project is to develop and implement Supported Education services (Toolkit) in European countries and to establish a European Network Supported Education (ENSEd).
Lover
Tilbudet startet opp i Bergen - og videreføres i Nasjonal strategiplan - se nedenfor
Se rapport
Haugland, S., Ravneberg, B., Ludvigsen, K. & Lie, S. A. (2012). Studier med støtte. En evaluering på oppdrag av Arbeids- og velferdsdirektoratet (Rapport Uni Rokkansenteret ; 10:2012). Hentet fra https://norceresearch.brage.unit.no/norceresearch-xmlui/bitstream/handle/11250/2627924/Rapport%2010-2012%20Haugland%2c%20Ravneberg%2c%20Ludvigsen%20og%20Lie.pdf
Regjeringen.no
"...Regjeringen foreslår derfor utvidelse av forsøk med ”Studier med støtte”..." hentet fra:
Arbeids- og inkluderingsdepartementet & Helse- og omsorgsdepartementet. (2009). Nasjonal strategiplan for arbeid og psykisk helse 2007 – 2012. Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nasjonal-strategiplan-for-arbeid-og-psyk/id546573/
NAV
UiA
Rapporter og masteroppgaver - fra Google Scholar og Google søk
Noen treff fra søk
-
Aalto, M. & Olaussen, E. J. (2014). Dags för studier – universitet och högskolor i centrum. Nordiska goda exempel på stöd till studenter med funktionsnedsättning under utbildningen och under övergången från utbildning till arbete. Stockholm: Nordens Välfärdscenter. Hentet fra https://rafhladan.is/bitstream/handle/10802/7800/universitetsheftet_WEBB.pdf
-
Haugland, S., Ravneberg, B., Ludvigsen, K. & Lie, S. A. (2012). Studier med støtte En evaluering på oppdrag av Arbeids- og velferdsdirektoratet (Rapport 10 – 2012 ). Hentet fra https://uni.no/media/manual_upload/320_rapport_10_2012_haugland__ravneberg__ludvigsen_og_lie.pdf
-
Røsberg, A. Utdanning. En arena for mestring og utvikling? En kvalitativ studie av veiledere for studenter med psykisk lidelse (Masteroppgave, Universitet i Tromsø). Hentet fra https://hdl.handle.net/10037/10967
-
Vaksdal, T. & Røkke, C. M. (2012). Hold min hånd, men slipp den i tide : studenter og hjelpeapparatets erfaringer, om utfordringer psykiske lidelser medfører i studiehverdagen (Masteroppgave, Universitetet i Agder). Hentet fra http://hdl.handle.net/11250/139166
Fra søk Google:
-
Frost, B. N. & Marhaug, G. (2010). Når ingenting er sikkert, er alt mulig [Statusrapport fra 2010 om ordningen Studier Med Støtte Trondheim]. Hentet fra https://www.napha.no/attachment.ap?id=756
Søk forskningsartikler Google scholar - databaser MEDLINE og ERIC via EBSCOhost
"Metoden som används inom SMS [Studier med støtte] har hämtats från Supported Education (SeD)" (Aalto & Olaussen, 2014)
Eksempel på søk og lenker til treff
- MEDLINE & ERIC (EBSCOhost): TI "supported education" lenke til treff
- Google scholar: "supported education" psychiatric|mental|mentally. Lenke til treff
Noen treff
- Knis-Matthews, L., Bokara, J., DeMeo, L., Lepore, N. & Mavus, L. (2007). The meaning of higher education for people diagnosed with a mental illness: Four students share their experiences. Psychiatric Rehabilitation Journal, 31(2), 107-114. https://doi.org/10.2975/31.2.2007.107.114 - "The supported education program got me back into the classroom to see if I was ready to be a student again"
- Ringeisen, H., Langer Ellison, M., Ryder-Burge, A., Biebel, K., Alikhan, S. & Jones, E. (2017). Supported education for individuals with psychiatric disabilities: State of the practice and policy implications. Psychiatric Rehabilitation Journal, 40(2), 197-206. https://doi.org/10.1037/prj0000233
- Sommer, M., Ness, O. & Borg, M. (2018). Helpful support to promote participation in school and work: Subjective experiences of people with mental health problems. A literature review. Social Work in Mental Health, 16(3), 346-366. https://doi.org/10.1080/15332985.2017.139577
- Hartrey, L., Denieffe, S. & Wells, J. S. G. (2017). A systematic review of barriers and supports to the participation of students with mental health difficulties in higher education. Mental Health and Prevention, 6, 26-43. https://doi.org/10.1016/j.mhp.2017.03.002
- Shor, R. (2017). Difficulties Experienced by University Students with Severe Mental Illness Who Participate in Supported Education Programs. Community Mental Health Journal, 53(3), 281-287. https://doi.org/10.1007/s10597-016-0026-2
- Corrigan, P. W., Sheehan, L., Walley, G., Qin, S., Nieweglowski, K. & Maurer, K. (2019). Strengths and challenges of peer coaches for supported education in colleges and universities. Psychiatric Rehabilitation Journal, (Online first publication). https://doi.org/10.1037/prj0000390